Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek is een neerslag van de ervaringen en aanbevelingen die voortvloeien uit het OOF-project 'Schrijfvaardig in het hoger onderwijs: krachtig schrijfvaardigheidsonderwijs voor instromende bachelorstudenten'. Het project werd opgestart naar aanleiding van het toenemende bewustzijn in het hoger onderwijs van het belang van taalbeleid in een opleiding. De specifieke focus van het project was gericht op de schrijfvaardigheid van instromende studenten. Het project vormde een logisch gevolg op het OOF-project Taalvaardig in het hoger onderwijs (1 oktober 2008 - 30 september 2010) dat gericht was op de verbetering van de academische leescompetenties van instromende studenten.
schrijven --- Dutch language --- taalleerproblemen --- schrijfvaardigheid --- taalbeheersing --- Schrijven --- Hoger onderwijs --- 450.8 --- hoger onderwijs --- schriftelijke communicatie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- 007.2 --- Schrijfvaardigheid --- Schrijfvaardigheid. --- Hoger onderwijs.
Choose an application
De voorbije 15 jaar is er in het onderwijs veel veranderd: van klas, universiteit en hogeschool tot studiehuis en open leercentrum. Leren is een actievere en vaak ook meer zelfstandige bezigheid geworden. De informatietechnologie heeft een overvloed van informatie en documentatie binnen handbereik gebracht. Een paper, een project of een scriptie schrijven vraagt echter veel meer werk dan met enkele behendige muisklikken wat gegevens opzoeken en verwerken. De overtuigingskracht van een werkstuk ligt evenmin alleen in de opmaakmogelijkheden van je tekstverwerker.Dit boek legt uit hoe je een werkstuk aanpakt en stap voor stap uitwerkt: het afbakenen van een onderwerp, het opzoeken en beoordelen van informatie uit verschillende bronnen, het verwerken van de informatie, het opstellen van een werkplan, het uitschrijven van een goed gestructureerde tekst, de opmaak van het werkstuk en de presentatie ervan. Enkele oefeningen helpen je om je zoek- en schrijfvaardigheden aan te scherpen. Ook over het ontwikkelen van competenties en nieuwe evaluatiemethoden zoals assessments, vind je in dit boek informatie en tips
Literatuuronderzoek. --- Papers --- Scripties. --- Eindwerken. --- Nederlandse taal. --- Science --- teksten schrijven --- projectaanpak --- Didactics of higher education --- eindwerken schrijven --- verslagen schrijven --- Higher education --- Scripties --- Academic writing --- Handbooks, manuals, etc. --- Dissertations [Academic ] --- Research --- Methodology --- Report writing --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- #KVHB:Informatievaardigheden --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- eindwerk --- scripties --- schrijfvaardigheid --- informatievaardigheden --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 844.6 --- Eindwerken --- Schrijven --- 489.59 --- scriptie (ler) --- presentatie (ler) --- Informatievaardigheden --- Schrijven - eindwerk --- Tekstverwerking --- Presenteren --- Rapporteren --- communicatie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Taalgebruik --- Methodiek van het studeren --- Projecten --- Informatieverwerking --- Refereren --- Scriptie --- Paper --- Project
Choose an application
Dit werk vertrekt vanuit de verhouding tussen wetenschap en wetenschappelijke literatuur. Voor het verwerven en behouden van wetenschappelijke kennis is het noodzakelijk om niet alleen inzicht te bezitten in wat wetenschapscommunicatie is, maar bovenal zelf hierin bedreven te worden. De basisvaardigheid hiervoor is informatiegeletterdheid: het kunnen lezen en schrijven binnen het kader van wetenschappelijke communicatie. Daarnaast is er ook nood aan kritische zin bij het beoordelen van informatie
Informatieontsluiting. --- Documentaire informatie. --- Digitale informatie --- Ontsluiting. --- wetenschappelijke publicaties --- informatiewetenschappen --- Information systems --- informatiebemiddeling --- wetenschapsleer --- Didactics of sciences --- informatievaardigheden --- Mass communications --- Communication in science --- Handbooks, manuals, etc. --- Communication --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 001.81 --- 031 --- 454.52 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:02G --- informatieverwerving --- wetenschapscommunicatie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- informatiemanagement --- 003 --- Rapporteren --- Wetenschapscommunicatie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Computer ondersteund onderwijs --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Bibliotheekwezen --- PXL-Central Office 2015 --- Informatie --- Informatiemaatschappij --- Kennis --- Kennismanagement --- Wetenschap --- Kennisleer --- Communicatie --- Informatievaardigheden --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Mart SeerdenEen (terecht!) pleidooi voor het op actieve wijze betrekken van kinderen, ideeën van kinderen, hun talenten en intelligenties, hun onderzoeksdrang, hun spelende manier van het ontdekken van de wereld en het verkrijgen van inzichten bij het onderwijsleerproces. Spelen en leren zijn bij het basisschoolkind onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er wordt achtergrondinformatie aangereikt, maar er wordt ook praktisch ingezoomd op mogelijke lespraktijken, waarbij er aandacht is voor klasinrichting, ontdek- en leerhoeken, de pedagogische benadering, het inrichten van leef- en leerruimte zowel binnen als buiten de school, burgerschapskunde: kinderen betrekken bij nadenken over en het nemen van besluiten ten aanzien van schoolontwikkeling, het afstemmen van de rapportage op specifieke kindkenmerken. De insteek is dat alle vermogens van kinderen in beeld zijn en worden ingezet om tot optimale leerresultaten te komen. Een goede handreiking bij het inrichten van echt kindgericht onderwijs in de basisschool. De informatie leest vlot, is begrijpelijk en is voorzien van veel kleurenillustraties. Deze Vlaamse uitgave kan ook het Nederlandse basisonderwijs een zetje in de rug geven.© NBD Biblion
Spelend leren ; Basisonderwijs ; didactiek ; Hoekenwerking ; basisonderwijs. --- hoekenwerk --- actief leren --- poppenspel --- Didactics of Kindergarten --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- Spelend leren --- Basisonderwijs ; didactiek --- Hoekenwerking ; basisonderwijs --- #PBIB:+110.51 --- 474.21 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Hoekenwerk --- Contractwerk --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- projectwerken --- Huiswerk --- Speelplaatsen --- Basisonderwijs --- 37.02 --- Didactiek --- Werkvormen --- Didactische werkvormen --- Speelleren --- 474.210/ --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- PXL-Education 2014 --- kleuteronderwijs --- kleuterdidactiek --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Activerende didactische werkvormen --- Speelleeractiviteiten --- Ontdekhoeken --- Activerende werkvormen --- Poppenspel --- Projectmatig werken --- Wiskundige initiatie --- Frans --- Eerste schooldag --- Speelplaats --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenraden --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatie --- Straffen --- Belonen --- Speelleeractiviteit --- Ontdekhoek --- Projectonderwijs --- Leerlingenparticipatie --- Leerlingenraad --- Leerlingvolgsysteem --- Straf --- Beloning --- Natuur --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het wil ook een kritische blik werpen in de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van Open Access.Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst.Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende wijzen waarop informatie in een wetenschappelijke tekst kan worden geïntegreerd (citeren, parafraseren en refereren). Het boek biedt ook een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (6de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma dat kan worden gebruikt om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en op basis daarvan een een coherente bibliografie samen te stellen
Informatieontsluiting. --- Schrijftechnieken. --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- Social sciences --- Research --- Methodology --- Humanities --- #SBIB:303H0 --- informatievaardigheden --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- Wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 001 --- 025.5 --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Wetenschap --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- PXL-Social Work 2015 --- Informatievaardigheden --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Endnote --- Methodologie --- Bronnen --- Sociale wetenschappen --- Informatie --- Informatieverwerking --- Schrijven --- Literatuuronderzoek --- Methods in social research (general) --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Bron --- Sociale wetenschap --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Neem je leerproces in eigen handen en haal meer uit je brein - Upgrade je geheugen - Hoe word je een goede timemanager? - Reken af met faalangst - Hoe word je een examenexpert? Nieuwe editie van hét standaardwerk over leren, boordevol tips om zo efficiënt mogelijk te studeren. Leerkrachten, studiecoaches, adolescenten en ouders kunnen in dit boek terecht voor alles wat ze willen weten over leren leren.. Leren. Hoe? Zo! is een handig zapboek om jezelf een doeltreffend leerpatroon aan te meten en je leren in eigen handen te nemen. Leren. Hoe? Zo! is een handig zapboek dat jongeren op een wetenschappelijk onderbouwde manier wil helpen om een gepaste studiemethode te vinden en hun leren in eigen handen te nemen. Het boek bevat twee delen die elkaar perfect aanvullen. In 'Goed om te weten' gaat de auteur dieper in op hoe je brein en geheugen functioneren, wat het belang is van intelligentie en welke fysieke en mentale factoren een invloed hebben op je leerproces. In 'Aan de slag' kom je vervolgens te weten welke vaardigheden je onder de knie moet hebben om optimaal aan de slag te gaan tijdens de les, het verwerken van de leerstof en de examens. Bron : http://www.bol.com
Studeren. --- Studievaardigheden. --- Secondary education --- faalangst --- leren leren --- actief leren --- leren --- Higher education --- Study methods --- studiemethode-begeleiding --- geheugentraining --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Leren --- Studievaardigheden --- 65.012.4 --- studiemethoden --- studeren --- mindmapping --- 450.8 --- Leerproblemen --- studiemethode --- 37.048 --- Studiemethoden --- Geheugen --- Faalangst --- Leren leren --- 371.322.6 --- 159.953.5 --- Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Social learning talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit duurzaam --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 371.322.6 Leren studeren --- Leren studeren --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- 371.21 --- Learning [Psychology of ] --- Study skills --- PXL-Central Office 2015 --- Studeren --- Vaardigheden --- Leerstijl --- Hersenen --- Concentratie --- Motivatie --- Stress --- Timemanagement --- Mindmapping --- Studiemethode --- Geheugen (psychologie) --- Mindmap --- 430 --- persoonlijke ontwikkeling --- intelligentie --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|